27/4/09

Participació en el projecte Jóvenes por el Patrimonio

El passat 23 d'abril, festivitat de Sant Jordi i dia internacional del llibre, va tenir lloc un recorregut històric-artístic pel centre de Palma, d'una forma especial, primer perquè aquest es va fer en un dia marcat pel nombre de gent que hi havia al carrer, que anava de paradeta en paradeta, cercant un llibre excepcional a més de la rosa que acompanya a la compra de cada exemplar. Segon, perquè vaig tenir l'honor de participar en un projecte anomenat Jóvenes por el Patrimonio, iniciativa on participen varis instituts arrel d'Espanya, com són IES Bendinat (Calvià, Mallorca), IES Eugenio Frutos (Guareña, Badajoz), IES La Laguna (San Cristóbal de la Laguna, Tenerife), IES Doctor Balmis (Alacant) i IES Rafael de la Hoz (Còrdova).

La idea va naixer fa una sèrie d'anys, des de l'IES Rafael de la Hoz (Còrdova), on el professor Francisco Luque coordina aquest magnífic projecte, on la idea principal és la formació del alumnat per a la protecció i defensa del patrimoni material i inmaterial. Altres objectius generals d'aquesta iniciativa que es va consolidant i creixent any darera any són:

1. Entendre la realitat pluricultural de l'Estat espanyol, base per al respecte de les persones en les distintes comunitats autònomes.

2. Conèixer, entendre i valorar el patrimoni d'altres comunitats autònomes des de la diversitat.

3. Conèixer, entendre i valorar el patrimoni material i inmaterial del seu propi entorn.

4. Establir cauces de comunicación entre alumnado y profesorado de distintas comunidades españolas

5. Concienciar a l'alumnat de que el Patrimoni, és herència i es transmet de generació en generació, a ser possible mejorar-lo d'una a altra, amb l'objetivo de que contribuyan a su conservación.
6. Formar persones que en el futur quan tenguin responsabilitats socials puguin preservar i protegir el patrimoni tant cultural com mediambiental.

Aquesta és una idea que s'hauria de fomentar més de les nostres institucions, perquè els nostres alumnes arribin a sensibilitzar-se davant qualsevol resta patrimonial. El grup que vaig dirigir, comptaven amb l'edat de 13 o 14 anys i presentaren una sensibilitat especial davant monuments com Sant Francesc, Can Formiguera, Can Vivot o Cort, aspecte que no acostumen a tenir altres alumnes de la mateixa edat. El que ens a de quedar clar amb experiències com aquestes, és que si els més joves comencen a tenir contacte amb el patrimoni històric, quan madurin com a persones el veuran amb uns altres ulls i seran conscients que aquests elements no s'han de fer malbé i que cal conservar-lo i preservar-lo com a llegat dels nostres avantpassats.

El nostre recorregut tingué els següents punts:

1. Cort.
2. Santa Eulàlia.

3. Arc de l'Almudaina.

4. Can Oleza.

5. Can Formiguera.

6. Banys àrabs.

7. Entrada al Call Major.

8. Can Catlar.

9. El Temple.

10. Sant Francesc.

11. Can Vivot.

No hay comentarios: